הפקת אירועים עסקיים – איך תעשו זאת נכון

אירועים עסקיים

עולם האירועים מתחבר לנו יותר כעולם החתונות וחגיגות הבר מצווה, אבל דווקא אירועים בהקשרים עסקיים זוכים לנתח נכבד מאוד מתוך עולם האירועים הרחב. אז מהם הסוגים השונים של אירועים עסקיים? על מה חשוב להקפיד בהפקה של אירוע עסקי ואיך עושים את זה נכון? באילו מקומות ניתן לערוך אירועים כאלה והם אולמות וגני אירועים יכולים להיות מתאימים למטרות אלה ממש כמו שהם מתאימים עבור אירועים פרטיים? על שאלות אלו ועוד תוכלו למצוא את התשובות ממש כאן בשורות הבאות.

מה זה בעצם אירוע עסקי?

תחת מונח הגג של אירועים עסקיים, חוסים אירועים רבים שהמכנה המשותף לכולם הוא שהם מתבצעים בהקשר עסקי וסביב מטרות עסקיות. אירועים אלה כוללים למשל אירועי חברה, כלומר אירועים שמפיקה חברה ספציפית עבור עובדיה. ישנם כמובן גם הכנסים המקצועיים, שמופקים בדרך כלל על ידי חברות המתמחות בהפקת כנסים הן ברמה הענפית והן ברמה המשקית הכוללת. אל תוך סל האירועים הללו אפשר להכניס גם ימי עיון של חברות וארגונים, ימי כיף וגיבוש ארגוניים, מסיבות, השקעות מוצר/ שירות ואפילו אירועים המתקיימים בתוך מתחמי המשרד עצמו. בכל אחד מן המקרים הללו, ההקשר שבו נערך האירוע הוא עסקי, בין שברמת הארגון עצמו ובין שברמה של ענף פעילות מסוים במשק או של הכלכלה כולה. לצורך העניין, גם כנס ארצי שמוביל אמצעי תקשורת מוביל ואליו מוזמנים מובילי דעת קהל בתחומים הרלוונטיים הוא אירוע עסקי, שיש לו מטרות עסקיות והוא מתרחש בתוך הקשר עסקי כולל.

על מה חשוב להקפיד בהפקה של אירוע עסקי?

את תיאור המהות של אירועים עסקיים כפי שעשינו בפסקה הקודמת, לא עשינו לחינם. כאשר אנו מפיקים אירוע עסקי, אנחנו חייבים לזכור לאורך כל הדרך, שהאירוע הזה נערך בהקשר עסקי וסביב מטרות עסקיות שאותן אנו רוצים להשיג. כעסק, לא רק שחשוב לכם מאוד שלא לפגוע במוניטין שלכם עצמכם, אלא שאתם מוכנים לעשות הרבה מאוד ולהשקיע הרבה מאוד כדי לבנות את המוניטין הזה עוד ועוד. זה רק אומר שאירוע עסקי הוא לא אירוע שאפשר להפיק בצורה פרוביזורית, שלא על פי עקרונות מקצועיים מעולם ההפקה. ישנם כמובן אירועים עסקיים ספציפיים בהם בהחלט תוכלו לקחת את המושכות, במיוחד אם מדובר באירועים פנים ארגוניים ובמיוחד אם הם נערכים במשרדי הארגון, אבל לא רק. כך למשל, ימי גיבוש, ימי עיון או ימי כיף ארגוניים הם בהחלט אירועים שאתם יכולים לארגן בעצמכם מבלי לקחת בחשבון את שיקולי המוניטין החשובים לכם. יחד עם זאת, גם באירועים אלה ישנם שיקולים של מוניטין מול צוות העובדים, מידת הזהות שאתם יוצרים אצל העובדים שלכם עם מטרות הארגון והתדמית שאתם בונים עליכם בקרב העובדים שלכם עצמכם. על כן, גם במקרים אלה בהחלט מומלץ להפיק את האירוע בליווי מקצועי.

הדברים הופכים לקריטיים הרבה יותר כאמור, כאשר מדובר באותם אירועים עסקיים שפונים גם לסביבה העסקית החיצונית לארגון ובכלל זה לקוחות פוטנציאליים, שותפים פוטנציאליים, משקיעים פוטנציאליים, מתחרים, רגולטור, אמצעי תקשורת ולמעשה כל גורם אחר שמשחק תפקיד בסביבה העסקית הרחבה של הארגון. במקרים אלה, אתם חייבים לוודא שאתם מקפידים על כל פרט ופרט ושכל פרט ופרט כזה, תומך בתדמית שאותה אתם רוצים לבנות ובמסרים שאותם אתם רוצים לשדר לשוק סביב ערכי היסוד שלכם. אירוע רצוף תקלות, אירוע שבו האורחים יוצאים חסרי שבעי רצון או אירוע שבו רמת התוכן היא נמוכה למדי, יכול לייצר עבורכם הרבה יותר נזק מאשר תועלת ובכל הקשור לקיום אירועים עסקיים ככלי לקידום העסק, זה משהו שאתם פשוט לא יכולים להרשות לעצמכם.

השאירו את זה לידיים מקצועיות

בשורות אלה לא נפרט בפניכם את הביטס אנד בייטס של הפקת אירועים עסקיים מנצחים. שורות אלה לא תספקנה בכדי לספק לכם את המידע הזה בצורה שבאמת יכולה לסייע לכם, אבל הסיבה האמיתית לכך היא שאנו באמת מאמינים כי אירוע עסקי הוא אירוע שאסור להפיק לבד ושחייב להיות מלווה על ידי מפיק מקצועי ולא רק זאת, אלא מפיק מקצועי שמתמחה בתחום הספציפי של אירועים עסקיים ואולי אפילו בסוג הספציפי של האירוע או בענף הספציפי שאליו פונה האירוע.

ייתכן שבתחום הפעילות שלכם אתם נחשבים לאוטוריטה מקצועית, לכוכבים פורצי דרך ולאנשים אליהם נושא השוק את עיניו, אבל ממש כפי שאנשים אחרים משלמים לכם כסף כדי להיעזר ביכולות שלכם בתחום בו אתם מתמחים יותר מכל אחד אחר, כך ראוי שתבינו כי בתחום הפקת האירועים ייתכן שאין לכם אפילו ידע בסיסי וכדי להבטיח את איכות האירוע שלכם, יהיה עליכם להיעזר בשירותיו של כוכב, בעל אוטוריטה, אליו נושא השוק את עיניו, רק בתחום לגמרי אחר, התחום של הפקת אירועים עסקיים.

עבור אנשים שאינם מגיעים מעולם הפקת האירועים, התהליך של הפקת אירוע הוא תהליך מורכב ומאתגר מאוד. זה נכון שבתחום האירועים הפרטיים רבים עושים זאת בעצמם, אבל לא תמיד זה עובד בדיוק כמו שרוצים וגם כשכן, התקציב הוא בדרך כלל גבוה יותר מזה שהיה נדרש לו הייתה הפקת האירוע מנוהלת בצורה מקצועית. בתחום של אירועים עסקיים הדברים מאתגרים עוד יותר. בתחום הזה, כל טעות יכולה להיות קשה וכל טעות יכולה לעלות ביוקר, גם במונחי מוניטין וגם במונחים כספיים. מכל הסיבות האלה, הפקת אירועים עסקיים חייבת תמיד להיות מלווה על ידי איש מקצוע מומחה, בין שקהל היעד מבוסס על העובדים שלכם עצמכם ולבטח כאשר קהל היעד מבוסס על הסביבה העסקית החיצונית שלכם.

אז איך תוכלו להביא את עצמכם לכדי ביטוי בהפקת האירוע?

אחרי שאמרנו את כל מה שאמרנו, זה לא אומר שאתם צריכים לנתק את עצמכם לחלוטין מתהליך ההפקה של האירוע. מן הסתם, וכך צריך גם להיות, לכם יש העדפות מסוימות לגבי האירוע ולבטח ישנם ערכי יסוד שחשוב לכם מאוד להעביר לקהל היעד לאורך כל האירוע, לפניו ולבטח גם הרבה אחריו. את ערכי היסוד האלה אתם רוצים להביא בפני המפיק המקצועי, שכן כל האירוע כולו חייב להתבסס על ערכים אלה. לאורך כל האירוע אתם גם רוצים להיות מעורבים בתהליך עצמו, לתקן, לשאול, לברר, להתייעץ, לברר חלופות ולהיות שותפים מלאים לקבלת ההחלטות. לשם כך, מומלץ למנות את אחד העובדים או המנהלים, שלהערכתכם מחזיק ביכולות הגבוהות ביותר בתחום זה ויכול לקחת על עצמו את תפקיד איש הקשר עם צוות ההפקה המקצועי.

למעשה, לא ניתן להפריז בעניין של המעורבות שלכם בתהליך הפקת האירוע. העברת הפקה של אירועים עסקיים לידיים מקצועיות אינה אומרת שאתם מפקידים את האירוע כולו לידיו, עמדותיו ודעותיו של המפיק המקצועי. כל מה שאתם מבקשים מאותו מפיק הוא שיגרום לדברים לקרות ויעשה זאת בצורה המקצועית ביותר ובסטנדרטים הגבוהים ביותר. יחד עם זאת, את כל רכיבי האירוע, את כל התוכן שלו ואת כל הערכים שהוא אמור לשדר, אתם עצמכם צריכים להביא אל השולחן וחשוב מאוד שתזכרו זאת לאורך כל תהליך ההפקה – אתם חייבים להיות שם, אתם חייבים לוודא שהדברים מתנהלים על פי האינטרסים העסקיים שלכם ואתם חייבים לוודא שהמפיק מוציא את הדברים הללו אל הפועל בצורה המקצועית ביותר ובסטנדרטים הגבוהים ביותר להם אתם מצפים.

חברות הפקה בעלויות התמחויות מובחנות

אחד הדברים שעליכם לדעת בכל הקשור להפקה של אירועים עסקיים הוא, שבשוק פועלות שורה ארוכה של חברות הפקה, המתמחות בהפקה של אירועים עבור ארגונים עסקיים ומעבר לכך, מתמחות בסוגים שונים של אירועים. כך למשל, ישנן חברות המתמחות ספציפית בהפקה של ימי כיף וגיבוש ארגוניים. חברות אחרות מתמחות בהפקת ימי עיון ארגוניים וחברות אחרות מתמחות דווקא בהפקה של כנסים ענפיים ומשקיים בקנה מידה רחב. מן הסתם, חשוב מאוד לוודא שהחברה אותה אתם שוכרים לצורך הפקת האירוע, מתמחה ספציפית בסוג האירוע שאותו אתם רוצים להפיק. זה אולי נשמע קצת קטנוני, אבל מדובר בעולמות שונים של הפקה, בסטנדרטים שונים של הפקה ובערכי יסוד שונים שצריכים לעבור לקהלי יעד שונים. אם תשכרו חברת הפקה המתמחה בימי כיף וגיבוש לצורך הפקה של כנס ענפי, אתם יכולים להיות בטוחים שניתן יהיה להבחין בכך וייתכן מאוד שאתם מאוד לא תשמחו מזה ולהיפך. בכל מקרה, כדאי לשכור מפיק מקצועי שילווה את הפרויקט מעמדת היועץ והכל מתוך הבנה, שלא מדובר פה רק באירוע מהנה וחגיגי, אלא בראש ובראשונה במהלך עסקי בעל תוצאות שיכולות בסופו של דבר, להשפיע על השורה התחתונה של העסק, לטוב או לרע.